فریاد خوزستان

تپیدنهای دلها ناله شد آهسته آهسته --------- رساتر گر شود این ناله ها فریاد میگردد

گزارش- موقعیت تاریخی برای اهواز تا صاحب فرودگاهی جدید و مدرن شود
نویسنده : س-ع وکیل زاده - ساعت ٢:۱۱ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٥ شهریور ۱۳٩۳
 

همه خوزستانی های داخل و خارج استان و حتی خوزستانی های مقیم خارج کشور باید سهم خود را درباره این مهم ادا کنند و فشارها را برای تحقق چنین امر مهمی افزایش دهند.


فریاد خوزستان - هنوز از خبری  که "خوزنا" درباره انتقال فرودگاه اهواز به نقطه دیگری داد و همه ما خوزستانی ها را ذوق زده کرد،  بیش از چند هفته نمی گذرد. بر طبق این خبر  مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور از مشخص شدن برنامه زمان‌بندی دقیق برای جابه‌جایی فرودگاه اهواز خبر داده بود.

"محمدعلی ایلخانی" به ایسنا گفته بود : «با توجه به کشف چاه نفت در فرودگاه اهواز، شرکت فرودگاه‌ها رسماً با وزارت نفت وارد مذاکره شده تا این موضوع با توافق طرفین مرتفع شود.»

وی اضافه کرده بود که در جریان مذاکرات، قرار  شد وزارت نفت نسبت به ساخت یک فرودگاه جدید در اهواز اقدام کند و به محض آماده شدن آن، شرکت فرودگاه‌ها محل فعلی فرودگاه اهواز را به این وزارت‌خانه تحویل دهد.

بنابراین گزارش، با توجه به این‌که استقرار دکل در منطقه فرودگاه برای توسعه‌ میدان ضروری است، ممکن است پرواز‌ها  تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرند. به همین دلیل  نظرات کارشناسی بر این است که فرودگاه اهواز باید به نقطه‌ای دیگر منتقل شود.

کسانی که  این چند ساله به فرودگاه اهواز رفت و آمد دارند مدتهاست که دکلهای افراشته نفت را در زمینهای مجاور فرودگاه می بینند و می فهمند در زیر دروازه هوائی شهرشان چاه نفت درآمده است. آنها  این شایعه را نیز شنیده اند  که کشف چهار حلقه چاه نفت در اطراف فرودگاه اهواز، مانع توسعه باند این فرودگاه می باشد.

همین دو سال قبل بود که  "محمد رسولی نژاد"، مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور نیز با تایید  وجود حوضچه‌های نفتی در باند فرودگاه اهواز، از لزوم جابه‌جایی این فرودگاه خبر داده بود.

مردم خوزستان سالهاست که در آرزوی فرودگاهی مجهز و بزرگ با امکانات رفاهی و ایمنی مناسب هستند. در حالی که بقیه شهرهای اصلی کشور از جمله تهران، اصفهان، مشهد و تبریز طی دو دهه گذشته صاحب فرودگاههای جدید و بزرگ شده اند، همچنان فرودگاه جدید اهواز از حد آرزو و خیال فراتر نرفته است.

حال که موضوع فرودگاه جدید خوزستان دوباره این طور جدی مطرح شده است، وقت آن می باشد که خوزستانی ها تکانی بخورند و آستین های خود را درست و حسابی بالا بزنند و نان را تا تنور داغ است بچسبانند. همه خوزستانی های داخل و خارج استان و حتی خوزستانی های مقیم خارج کشور باید سهم خود را درباره این مهم ادا کنند و فشارها را برای تحقق چنین امر مهمی افزایش دهند.

سنگینی این وظیفه در درجه نخست بر روی دوش افراد صاحب نفوذ سیاسی و اداری خوزستانی است تا بر روند تصمیم گیریها و تخصیص بودجه های لازم تاثیر  افزایش دهنده و سرعت دهنده لازم را بگذارند و مناسب ترین محل را برای احداث فرودگاه تعیین نمایند.

در درجه دوم هم  این وظیفه به دوش مهندسان و معماران خوزستانی  در سراسر دنیا می باشد که با ارائه طرحها و نقشه های متناسب با تاریخ، فرهنگ و موقعیت آب و هوائی خوزستان،  کمک کنند تا ساختمان این فرودگاه تبدیل به یک اثر هنری جاودان و به یاد ماندنی گردد که معرف همه اقوام گوناگون ساکن استان باشد.

 لازم به ذکر است که مخزن میدان نفتی اهواز به طول 70 کیلومتر و عرض 10 تا 15 کیلومتر، یکی از سوپر مخزن‌های دنیا محسوب می‌شود که در 40 سال گذشته به دلیل برخی  ناهماهنگی‌های مدیریتی، بافت شهری به سمت این مخزن نفتی کشیده شده است.